Czym kierować się kupując konserwę?

Żyjemy coraz szybciej, a w natłoku codziennych obowiązków czasami trudno znaleźć czas na zakupy. W związku z tym, wybieramy żywność, która może leżeć w szafce czy lodówce i się nie starzeje. Ponieważ musimy jeść mięso, które dostarcza wszystkich niezbędnych witamin i mikroelementów, a nie zawsze mamy czasy by kupić świeże wędliny, wybieramy konserwy. Które z nich są najlepsze?

Czy warto jeść mięso?

Mięso to jedno z najlepszych źródeł pełnowartościowego białka, które jest lepiej przyswajalne od białka roślinnego. Zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy, czyli takie, których organizm nie potrafi sam wytworzyć, a które są potrzebne do budowy tkanek. W mięsie znajdziemy również wiele składników mineralnych, na przykład żelazo. Mięso zawiera mało wapnia, ale dużo fosforu i cynku oraz miedź, magnez, siarkę. Jest także bardzo dobrym źródłem wszystkich witamin z grupy B, które odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i przemiany metaboliczne białek, tłuszczów i węglowodanów.

Które wędliny są najlepsze? Czy konserwy zawierają wartościowe mięso?

Wędliny są cennym źródłem pełnowartościowego białka. Najwięcej znajdziemy go w odmianach chudych, na przykład w szynce i polędwicy. Wędliny są również źródłem żelaza, cynku, fosforu i witamin z grupy B. Główną wadą wędlin jest wysoka zawartość soli. Do wędlin producenci dodają również niekorzystne dla organizmu związki konserwujące oraz dodatki podnoszące wydajność produkcji. Zawierają one duże ilości azotanów i azotynów, które mogą zwiększać ryzyko chorób nowotworowych. Wybierając wędliny, zwracajmy uwagę na ich skład. Kupując konserwę, uważnie czytajmy etykiety, by poznać skład danego produktu.

Czy warto jeść żywność z puszki? Ile mięsa powinno być w konserwie?

Rynek konserw jest olbrzymi. W sklepach znajdziemy warzywa, owoce w zalewie, gotowe zupy i drugie dania, mięso, ryby, owoce morza, sałatki. Wybieramy je, bo są niedrogie, mają długi termin przydatności do spożycia i ułatwiają przygotowanie posiłku. Puszkowanie żywności ma sporo zalet. Żywność jest zakonserwowana i długo pozostaje świeża. Produkty te mogą uratować nas w wielu sytuacjach, a ponieważ okres przydatności do spożycia takiego produktu jest bardzo długi, wystarczy się w niego zaopatrzyć i trzymać na czarną godzinę. Niestety, jakość puszkowanych wędlin pozostawia wiele do życzenia. Przeprowadzone inspekcje wykazały, że poza mięsem w puszkach były duże kawałki niezmielonych kości, kawałki korpusów, wymiona, chrząstki i grube ścięgna. Ponadto, skład był o wiele gorszy od tego deklarowanego na opakowaniu puszki. Dobra konserwa mięsna powinna zawierać 80% mięsa, ale nie tego oddzielanego od kości (tzw. MOM).
Dobrej jakości wędliny są nie tylko smaczne, ale i zdrowe. Nie zawsze możemy kupić świeże produkty, więc jeśli wybieramy konserwy, wybierajmy te z dużą zawartością mięsa.

Zdrowa żywność, czyli jaka

Prowadzenie zdrowego trybu życia to marzenie wielu z nas. Nie wystarczy jednak odstawić słodyczy i zapisać się na siłownię, by móc obserwować pozytywne zmiany zachodzące w organizmie. Kluczem do sukcesu jest zdrowa żywność – tylko oparta na niej dieta pomoże nam schudnąć i odzyskać dobrą formę.

Zdrowa dieta to prawdziwe wyzwanie

Choć obecnie mamy łatwiejszy dostęp do produktów spożywczych niż kiedykolwiek wcześniej, to znalezienie zdrowej żywności może zajmować dużo czasu. W marketach i osiedlowych sklepach spożywczych na wysokości wzroku królują bowiem najczęściej chipsy, słodkie przekąski i owocowe jogurty, które nie powinny wchodzić w skład naszej codziennej diety. Co więcej, nawet gdy znajdziemy półkę pełną owoców i warzyw, nie możemy mieć pewności, że pochodzą one z ekologicznych upraw. Większość z nich nie została przywieziona z sadów czy wiejskich ogródków, lecz w pełni zautomatyzowanych plantacji, których właściciele inwestują w chemiczne środki ochrony roślin, aby zwiększyć zyski ze sprzedaży plonów. Jedzenie takich warzyw i owoców nie tylko nie dostarcza nam pełnowartościowych składników odżywczych, lecz wręcz zakłóca prawidłową pracę organizmu, zmuszając go do walki ze szkodliwymi substancjami. Jeżeli więc szukamy wartościowych produktów spożywczych, omijajmy regały warzywno-owocowe w supermarketach i zacznijmy robić zakupy w lokalnych warzywniakach lub sklepach ze zdrową żywnością.

Po czym poznać zdrową żywność?

Najlepiej kupować produkty spożywcze w sprawdzonych miejscach, lecz jeśli nie jest to możliwe, dokładnie oglądajmy wszystkie artykuły, które umieściliśmy w koszyku. Co powinno zwrócić naszą uwagę? W przypadku warzyw i owoców skupiajmy się na niedoskonałościach tj. przebarwienia, nieregularny kształt, itp. Im więcej ich znajdziemy, tym lepiej – dzięki temu zyskamy dużą dozę pewności, że wybraliśmy naturalnie wyhodowane jabłko czy kalafior. W przypadku owoców powinien nas natomiast zaniepokoić widok intensywnie błyszczącej skórki, która mogła zostać pokryta szkodliwym dla zdrowia woskiem. Zdrowa żywność to jednak nie tylko warzywa i owoce, lecz również sery czy pieczywo. Przy ich wyborze powinniśmy kierować się prostą zasadą – szukajmy zawsze produktów z najkrótszą listą składników, na której początku nie pojawia się cukier ani jego pochodne. Jeżeli wybieramy ciemne pieczywo, zwróćmy dodatkowo uwagę na to, czy nie pojawiają się na niej nazwy barwników, którymi niektórzy piekarze zastępują wartościowe składniki, nadające chlebom naturalnie brązowy odcień.
Zdrową żywność warto kupować w sklepach z ekologicznymi produktami, jeśli jednak nie mamy do nich dostępu, dokładnie oglądajmy wszystkie produkty przed umieszczeniem ich w koszyku. Zwracajmy uwagę na to, czy wyglądają naturalnie i dokładnie czytajmy listę składników. Dzięki temu unikniemy wprowadzania do jadłospisu produktów, które oprócz niewielkiej ilości witamin, zawierają sporo barwników, cukru czy chemicznych dodatków.

W co zapakować obraz do wysyłki?

Jeżeli przez internet sprzedajemy obrazy, jesteśmy szczęśliwi, gdy ktoś je kupi. W tym momencie pojawia się problem, gdyż obraz trzeba umiejętnie spakować, by bezpiecznie dotarł do adresata. Pamiętajmy także, że kurier nie przyjmie przesyłki, która nie spełnia standardów firmy kurierskiej. Jak umiejętnie zapakować obraz?

Czytaj dalej W co zapakować obraz do wysyłki?

Sól fizjologiczna – co to jest?

Sól fizjologiczna to specyfik, który powinien znaleźć się w każdej domowej apteczce. Ten niepozorny płyn przyda się szczególnie jesienią i zimą, gdy często męczy nas katar czy dokuczliwe bóle zatok. Powinny ją kupić zwłaszcza osoby, które mają problem z łatwo przesuszającymi się śluzówkami oraz rodzice małych dzieci. Jak stosować sól fizjologiczną?

Czytaj dalej Sól fizjologiczna – co to jest?

Co zrobić gdy kurier nie przyjechał po przesyłkę?

Handel internetowy stał się ostatnimi czasy bardzo popularny, dlatego coraz więcej osób z niego korzysta. Coś można kupić, coś można sprzedać – i tak jakoś się kręci. Wysyłając paczkę często korzysta się z usług kuriera – bo szybko i stosunkowo niedrogo, a co najważniejsze – przyjeżdża pod same drzwi! Jednak co zrobić, jeśli zamówiony kurier się nie pojawił? Skoro się nie pojawił, to ta pilna przesyłka nadal czeka w domu! Co robić? Do kogo dzwonić?

Czytaj dalej Co zrobić gdy kurier nie przyjechał po przesyłkę?

Kiedy paczka do wysyłki może zostać odrzucona?

Czasami musimy cos wysłać, a większe rzeczy nie zmieszczą się w kopercie. Trzeba więc zmienić się w mistrzów pakowania, gdyż kurier nie przyjmie przesyłki, która nie spełnia standardów firmy kurierskiej. Zanim wciśniemy przedmioty do kartonu, sprawdźmy, jak zapakować paczkę, by szybko i bezpiecznie dotarła do odbiorcy.

Czytaj dalej Kiedy paczka do wysyłki może zostać odrzucona?

Ryby i przetwory rybne bogate źródło cennych witamin

Szczęśliwi są ci rodzice, których pociechy chętnie jedzą ryby. Ryby i przetwory rybne mają ogromne wartości odżywcze, trudne do zastąpienia innymi produktami. Jednak czasem i dorośli za rybami nie przepadają. A szkoda!

Czytaj dalej Ryby i przetwory rybne bogate źródło cennych witamin

Sylwester – jedyny taki dzień w roku

Sylwester – to noc, na którą wielu czeka z utęsknieniem. Jest to ten dzień, kiedy bez skrępowania można bawić się do białego rana i kolejnego dnia fetować nadejście Nowego Roku. Jednak wiele osób każdego roku Sylwestra spędza w ten sam sposób – siedząc w domu, czekając na zaproszenie od znajomych czy też wychodząc na plac miejski szukając okazji do zabawy z innymi mieszkańcami miasta. Ale czy zawsze tak musi być? Oczywiście, że nie. Oto kilka ciekawych propozycji, jak w nietuzinkowy sposób spędzić sylwestrową noc.
Czytaj dalej Sylwester – jedyny taki dzień w roku

Oświetlenie rowerowe na każdą porę roku

Przez wiele lat panowało wśród rowerzystów przekonanie, że oświetlenie jest tylko na potrzeby obowiązujących przepisów ruchu drogowego. Też tak było traktowane – niespecjalnie miało dla nas znaczenie, jakie żarówki mamy zamontowane i jak są zasilane. Dziś świadomość się zmienia, a potrzeby użytkowników rosną, więc producenci zalewają nas nowinkami w tej dziedzinie. Jak wybrać odpowiednie oświetlenie rowerowe, które sprawdzi się o każdej porze roku?

Żarówki do lamusa

Długo jedyną formą zasilania lamp rowerowych była prądnica, zwyczajowo nazywana dynamem. Na przestrzeni lat wypracowano dwa typy prądnic, klasyczne montowane na widelcu, które po kontakcie z obracającą się oponą dawało napięcie zmienne oraz montowane w piaście przedniej koła. Długo też przy pomocy tych prądnic zasilane były lampy rowerowe zminiaturyzowanymi żarówkami wolframowymi o napięciu 2,5–6V. Jednak ich światło nie było zadowalające. Zwłaszcza dla cyklistów uprawiających długodystansowe trasy i wracających do domu po zmierzchu. I tu na arenę wkroczyły lampy LED z wmontowanymi diodami, które nie gasły natychmiast po zatrzymaniu się. Na drodze ewolucji lampy diodowe opanowały całkowicie branżę rowerową.

Przednie oświetlenie rowerowe

LED czyli bezpiecznie

Obecnie często w rowerach produkowanych seryjnie rezygnuje się z montowania prądnic. Lampy LED zasilane na akumulatory, które można ładować jak telefon komórkowy korzystających z tego samego wejścia, dają światło zdecydowanie silniejsze niż klasyczne żarówki, a ich czas świecenia zadowoli nie jednego cyklistę. Najprostsze i najtańsze lampy LED mają 30–50 lumenów i sprawiają, że jesteśmy widoczni na drodze o każdej porze roku, w nocy i w ciągu dnia. Lampy o mocniejszych diodach dających 140–160 lumenów pozwala na swobodną jazdę po lesie w nocy. Idealna dla cyklistów poruszających się rowerami MTB czy crossami. Do najsilniejszych lamp LED można zaliczyć wszystkie, które dają światło w zakresie 200–250 lumenów. Jednak ich moc jest tak duża, że konstrukcja lamp jest tak opracowana, aby pęd powietrza wychładzał cały układ. Dlatego też lampy takie są zdecydowanie większe, cięższe i nie koniecznie nadają się na ekstremalną nocną jazdę po lesie. Zdecydowanie polecane dla rowerzystów korzystających z trekkingowych jednośladów, którzy swoje długodystansowe wojaże kończą późno w nocy. Również materiały, z których produkuje się rowerowe lampy LED są podatne na trendy i mody. Obecnie odchodzi się od aluminiowych i plastikowych konstrukcji na rzecz silikonowych. Te ostatnie szczelnie wypełniają konstrukcję, co daje gwarancję, że podczas deszczu lub przedzierania się przez podmokłe tereny nasze lampy LED będą cały czas świecić, aż do wyczerpania źródła prądu. Również ich montaż jest zdecydowanie prostszy. Nie potrzeba nawet śrubokrętu, aby przymocować do kierownicy czy pod siodłem. Mocuje się je na zmyślne gumki silikonowe, które są jednolitą częścią całej konstrukcji. Tak, więc kto odważny może śmiało zamontować silikonowe lampy LED i spróbować swoich sił nocnej jazdy po lesie. A dla cyklistów lubiących spokojną jazdę pozostaje zamontowanie takich samych lamp i być widocznym na drodze dla bezpieczeństwa swojego i innych użytkowników.

Śniadanie kolarskie – owsianka czy pieczywo

Kolarstwo to zdecydowania jedna z tych dziedzin sportu, w których wydatek energetyczny jest największy. Osoby często i dużo jeżdżące na rowerze powinny więc pamiętać o właściwym odżywianiu się. Przed rozpoczęciem aktywnego dnia należy zjeść śniadanie zapewniające energię, a jednocześnie nie zapychające zbytnio żołądka. Co powinno więc znaleźć się w zestawie śniadaniowym kolarza?

Czytaj dalej Śniadanie kolarskie – owsianka czy pieczywo