Śniadanie kolarskie – owsianka czy pieczywo

Kolarstwo to zdecydowania jedna z tych dziedzin sportu, w których wydatek energetyczny jest największy. Osoby często i dużo jeżdżące na rowerze powinny więc pamiętać o właściwym odżywianiu się. Przed rozpoczęciem aktywnego dnia należy zjeść śniadanie zapewniające energię, a jednocześnie nie zapychające zbytnio żołądka. Co powinno więc znaleźć się w zestawie śniadaniowym kolarza?

Klasyczna i zdrowa owsianka

Owsianka to prawdziwa klasyka kolarskich śniadań. Jest łatwa w przygotowaniu i bardzo pożywna. Wbrew powszechnie panującemu przekonaniu może być również smaczna. Stanowi przede wszystkim bogate źródło węglowodanów. Ponadto owies zawiera dużo białka i aminokawsów. Żadne inne zboża nie posiadają też aż tyle błonnika. Badania wykazały, że regularne spożywanie płatków owsianych pozytywnie wpływa na metabolizm i wydajność organizmu. Warto poza tym pamiętać, że owsianka jest lekka. Optymalnie powinno się ją spożyć na około 45-60 minut przed rozpoczęciem treningu.

W zależności od indywidualnych upodobań owsiankę można przygotować na kilka różnych sposobów. Doskonale smakuje z dodatkiem cynamonu, miodu i siekanych orzechów. Alternatywą dla wody czy mleka jest w tym przypadku jogurt. Wówczas płatki owsiane można połączyć z ulubionymi owocami, świeżymi bądź suszonymi.

A może jednak na śniadanie jest lepsze pieczywo?

W diecie kolarza niezwykle ważnym elementem są dające energię do treningu węglowodany złożone. Znaleźć je można m.in. z makaronach, kaszach, ryżu, a także pieczywie. Dlatego też pieczywo, w szczególności pełnoziarniste, jest jak najbardziej właściwym wyborem na śniadanie.  Idealnie, gdy podawane jest z szynką drobiową będącą cennym źródłem białka (materiał budulcowy mięśni) oraz bogatymi w liczne witaminy warzywami.

Śniadanie z udziałem pieczywa zaleca się spożywać na około 2-4 godziny przed treningiem. Dzięki temu nieodczuwalne jest uczucie ciężkości, zwiększona jest natomiast wytrzymałość. Węglowodany złożone o niskim lub średnim indeksie glikemicznym wystarczają bowiem jako źródło energii na dłużej, a przy tym nie powodują gwałtownych wahań glukozy we krwi. Pozwala to na uniknięcie negatywnego zjawiska, jakim jest hipoglikemia, do której dochodzi najczęściej na skutek gwałtownego obniżenia poziomu glukozy (cukru prostego) we krwi np. po intensywnym wysiłku fizycznym.

Dlaczego śniadanie jest takie ważne?

Pierwszy posiłek w ciągu dnia nie tylko jest źródłem kalorii, ale ma również skutecznie pobudzić do działania metabolizm, zrównoważyć poziom cukru we krwi, a także dostarczyć do organizmu niezbędne składniki pokarmowe. W nocy ciało odpoczywa bowiem tylko pozornie, regenerują się komórki organizmu, a mózg przyswaja informacje zdobyte w ciągu dnia. Energia dostarczana rano nie tylko zapewnia kalorie konieczne do działania, ale i jest potrzebna umysłowi do sprawnego funkcjonowania. Przeprowadzone badania pokazały, że pożywne śniadanie w znacznym stopniu poprawia koordynację i działanie umysłu. Dzięki niemu człowiek bardziej skupia się na treningu i szybciej reaguje na bodźce.

Jak dbać o oczy z wadą wzroku

Jak dbać o oczy z wadą wzroku

Jesteśmy mistrzami w samoleczeniu. Idziemy do lekarza, gdy leki kupowane bez recepty (w znacznych ilościach) nie przynoszą poprawy w dolegliwościach. Pośród innych krajów zajmujemy niechlubną wysoką pozycję w lekceważeniu objawów chorobowych. Bardzo często dotyczy to kłopotów z widzeniem.

Kiedy do lekarza

Pierwsze badanie wzroku robi się noworodkom, jeszcze w szpitalu. Następne badanie okulistyczne powinny przejść roczne dzieci. To zalecenie czasem trudno zrealizować, bo roczniaki nie bardzo lubią kontakt z obcymi ludźmi i aparaturą medyczną, ale dwulatek koniecznie zaprowadźmy na bezbolesne badanie do okulisty. Młodzież i dorośli powinni robić badania raz na rok, także wówczas, gdy kłopotów z widzeniem nie dostrzegają. Niektóre wady i schorzenia oczu mogą rozwijać się początkowo niezauważone, a uchwycone w tym stadium można całkowicie wyleczyć. Przy rutynowych badaniach najczęściej wykrywa się wady rogówki. Częściej niż raz w rok powinny do okulisty chodzić osoby z nadciśnieniem oraz diabetycy. Pójść do okulisty powinni ci, którzy często widzą niewyraźnie, za lekka mgłą. Także ci, którym wokół pola widzenia pojawia się tęczowa obwódka. Regularne wizyty u okulisty są konieczne przy częstych zapaleniach spojówek oraz przy skłonnościach do tworzenia się tak zwanych jęczmieni.  Ci, którzy wieczorami regularnie odczuwają pieczenie i swędzenie oczu, także powinni pójść do specjalisty.Krople nawilżające

Spójrz na las

Po wyjściu od okulisty z rozpoznaną wada czy schorzeniem, większość z nas stosuje zalecone leki, kupuje okulary czy soczewki kontaktowe. Natomiast ci, którzy usłyszeli, że z ich oczami wszystko w porządku albo dowiedzieli się, że mają początki jakiejś wady, ale nie muszą jeszcze nosić szkieł korekcyjnych, wracają do swojego dotychczasowe trybu życia. Niestety prędzej czy później pójdą ponownie do okulisty zaniepokojeni kłopotami ze wzrokiem. A o oczy trzeba dbać. Często nie da się uniknąć wielogodzinnej pracy przy komputerze, ale trzeba do minimum ograniczyć szkodliwe działanie świecącego się monitora. Powinien on być oddalony od oczu na co najmniej 40 cm. Nie wolno obsługiwać komputera w ciemnym pomieszczeniu, bo wówczas powstaje zbyt duży kontrast między jasnością monitora i mrokiem pomieszczenia. Podobnie jest z oglądaniem telewizji – nigdy w ciemnym pokoju. Wpatrując się w ekran, rzadziej mrugamy i wysuszamy oczy, więc często zamykajmy oczy na 5 sekund, by nawilżyć oko. Czytając na leżąco, zmuszamy gałki oczne do większego wysiłku i zdecydowanie lepiej dla oczu czytać w pozycji siedzącej. Okulary słoneczne nie powinny być przepaską na włosy, gdy wychodzimy na słońce, ale ochraniać oczy przed blaskiem i promieniowaniem UV.
Jak tylko mamy okazję patrzmy w dal, najlepiej na las, rośliny doniczkowe czy chociaż duże, zielone płaszczyzny, bo tak oczy najlepiej się odprężają.

Zbawienny wpływ świeżych soków na układ trawienny

 

Świeżo wyciśnięte soki warzywne i owocowe są zdrowe i pyszne. Poza tym, że świetnie smakują, oczyszczają organizm i zaopatrują go w mnóstwo witamin, mikroelementów i soli mineralnych.

Dodatkowo rozpuszczają sole i kamienie, a niektóre zapobiegają chorobom nowotworowym. Owoce i warzywa spożywane w postaci płynnej są dobrze przyswajane.

Dlaczego soki są zdrowe?

W ciągu 15 minut od spożycia soku, nasz organizm wchłania aż 90 % wszystkich substancji odżywczych zwartych w warzywach i owocach, z których wycisnęliśmy sok. Podawane w ten sposób witaminy i mikroelementy wchłaniają się lepiej niż wtedy, gdy zjemy surowe owoce i warzywa. Oznacza to, że aby zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na określoną substancję, trzeba spożyć dużo mniejsze ilości soku, niż należałoby zjeść warzyw. Jest to ważna informacja, jeśli mamy w domu małego niejadka, który nie chce jeść warzyw. Wystarczy przygotować pyszny sok i podać go dziecko, by mieć spokojne sumienie, że maluch przyjął odpowiednią ilość substancji potrzebnych do jego właściwego wzrostu i rozwoju.

Jak pić soki?

Najlepiej wypijać sok tuż po wyciśnięciu. Ta bomba witaminowa jest najzdrowsza i najsmaczniejsza, gdy przygotujemy ją tuż przed spożyciem. Przechowywany w lodówce sok traci część swoich właściwości. Soki owocowe zachowują wszystkie zdrowe składniki do 4 godzin po przyrządzeniu, natomiast warzywne, do około 10 godzin. Sok pijemy powoli, małymi łykami. Pamiętajmy, by przygotowywać je tylko ze świeżych, nie zepsutych warzyw i owoców. Do soków nie wolno dodawać cukru, a jeśli jest zbyt kwaśny, możemy dolać trochę miodu.

Wpływ soków na nasz układ trawienny

Większość soków ma zbawienny wpływ na działanie naszego układu trawienia. Przepyszny sok z buraków likwiduje wzdęcia i sprzyja dobremu trawieniu, a przygotowany z marchwi leczy wrzody żołądka i dwunastnicy. Ponadto, sprzyja oczyszczaniu organizmu z toksyn, które zalegają w wątrobie. Osoby, które mają problemy z gazami, kolkami i skurczami jelit, powinny rozpoczynać dzień od wypicia na czczo jednej szklanki soku z zielonej papryki. Sok ze szczawiu zaś regeneruje błonę śluzową jelit, więc sprzyja sprawnemu działaniu układu wydalniczego. Przepyszny sok ze szpinaku oczyszcza i regeneruje jelita i cały układ trawienny, a ten z pomidorów zwiększa przemianę materii. To smaczne warzywo ma dużo witaminy C oraz fitocydy, które hamują procesy fermentacyjne i gnilne w jelitach.

A co z odchudzaniem?

succo di limone e zenzero con zucchero di canna

 

Nadwagę i otyłość uważa się za choroby cywilizacyjne, które wynikają z jedzenia dużych ilości przetworzonej żywności. Świeżo wyciskane soki są dobre także dla osób, które próbują pozbyć się zbędnych kilogramów. Soki przeciwdziałają tyciu spowodowanemu obżarstwem i napadami wilczego głodu. Kiedy organizm dostanie to, czego potrzebuje (czyli pyszne i zdrowe soki), będzie zadowolony.

Soki są pyszne i zdrowe, więc warto zaczynać od nich dzień. Poza tym, można je wygodnie przenieść i wypić w trakcie pracy. Składników przyjmowanych w sokach nie można przedawkować, więc nie warto się ociągać. Trochę czasu, sprawna sokowirówka i już pijemy pyszny sok!

Sezon grzybowy – jak przechowywać grzyby?

 

Jesień to nie tylko czas zbierania kasztanów. Zastępy uzbrojonych w kosze grzybiarzy ruszają do lasu w poszukiwaniu maślaków, podgrzybków i czarnych łebków. Przyniesione do domu dary lasu trzeba odpowiednio oczyścić i przygotować, by móc z nich korzystać przez cały rok. Jak przechowywać grzyby?

Czy warto jeść grzyby?

Grzyby mają dużo białka, węglowodanów, niewielkie ilości tłuszczu, witaminy A, D i PP oraz sole mineralne wapnia, fosforu, potasu, a także cynku. Przede wszystkim, są bardzo smaczne, a doświadczona gospodyni przygotuje z nich pyszne potrawy. Na polskich stołach królują zupy, sosy i sałatki grzybowe, a w Wigilię świąt Bożego Narodzenia zajadamy się uszkami z grzybami.

Jak prawidłowo suszyć grzyby?

Najczęściej przechowuje się grzyby suszone, które w grudniu lądują w barszczu. Grzybów do suszenia nie myjemy, gdyż zmoczone prędzej zapleśnieją niż wyschną. Suszymy duże i zdrowe okazy, które można pokroić w plastry. Przedtem należy je oczyścić, a robimy to pędzlem, miękką szczoteczką i papierowym ręcznikiem. Odcinamy nóżkę, kapelusz zaś kroimy na paski grubości palca. Tak przygotowane grzyby układamy w suszarce do grzybów lub (jeśli nie pada) nawlekamy na nitki i wieszamy w miejscu, do którego dociera światło słoneczne. Jeśli nie mamy suszarki, połóżmy grzyby na kratce i suszmy w piekarniku nagrzanym do temperatury 80˚C. Dobrze wysuszone grzyby szeleszczą i są nieco sztywne. Przekładamy je do szklanego słoja, który szczelnie zamykamy. W ten sposób chronimy je przed wilgocią z powietrza, atakiem moli spożywczych oraz utratą aromatu.

Jak zamrozić grzyby?

fresh mushrooms in a clay bowl on metallic dark background. top

Grzyby możemy także zamrozić. Pamiętajmy, że w warunkach domowych nie wolno mrozić surowych grzybów. Wcześniej trzeba je delikatnie podgotować lub podsmażyć na tłuszczu. Umyte i pokrojone grzyby trzeba podlać odrobiną wody, posolić i udusić. Dobrze wystudzone grzyby wkładamy do plastikowych pojemników oznaczonych etykietą informującą o zawartości i dacie powstania przetworu. Tak przygotowane, wkładamy do zamrażalnika. Będą świetnym dodatkiem do zupy lub sosu grzybowego. Mrożonka przygotowana z grzybów podsmażonych na maśle przyda się do zapiekanek.

Marynowanie grzybów

Marynowanie grzybów to jeden z najlepszych sposobów na ich przechowywanie. Gotowe weki łatwo przechowamy, a ich smak będzie idealnie komponował się z pieczeniami czy kotletami. Do marynowania wybierzmy zdrowe, jędrne i pozbawione robaków grzyby. Nadają się do tego tylko niektóre gatunki, czyli rydze, opieńki, maślaki, borowiki oraz pieczarki. Nie powinno się tych gatunków mieszać. Do przyrządzenia grzybów w occie potrzebny będzie ocet, woda, sól, cukier, nasiona gorczycy i cebula. Dokładnie umyte grzyby trzeba ugotować, odcedzić i przelać zimną wodą, a następnie zaleć wcześniej przygotowanym roztworem.

Grzyby to przysmak, który chętnie zjadamy. Oczywiście, można je kupić w sklepie. Lepiej smakują jednak te, które sami zbierzemy i zakonserwujemy. Z pewnością będą pachnieć lasem!